Patriotism. Despre el.


Cine se uita de vreo cativa ani (nu putini) incoace pe la teveu, sau acceseaza orisice forma de presa scrisa sau vorbita constata cu usurinta, zic eu, faptul ca a fi patriot, sau cel putin nationalist nu mai e ce era odata. S-a schimbat definitia patriotismului.
Astazi, a fi patriot inseamna altceva decat insemna ieri. Sarbatorim Ziua Nationala mai mult cu stomacul, si mai putin cu sufletul. Dar oare este acest fapt o decizie a noastra, sau cei ce ne conduc incearca (si cam reusesc) sa ne ghideze spre un alt fel de a simti romaneste?
Concret, ne simtim bine de ziua tarii noastre doar daca ni se dau gratis casolete cu fasole cu carnati sau costita, alaturi de niste tuica fiarta. Asa ne simtim mai bine si putem sa celebram cu bucurie sarbatoarea romanilor de pretutindeni. Ar fi interesant insa de vazut daca in lipsa acestor festinuri pe bani publici romanul ar mai iesi in strada pe 1 Decembrie. Daca simtul patriotic, si doar el, l-ar indemna pe roman sa iasa in strada de ziua lui.
Sa fie aceste „paranghelii” o incercare a edililor de a ne controla prin componenta culinara a indemnului „Paine si circ”? Chiar asa de jos am ajuns, incat sa apelam la mila mai-marilor si sa ne injosim pentru o portie de mancare? Nu vorbesc de cei multi si amarati, de oameni ce intr-adevar sufera de foame, dar am vazut la tv si oameni imbracati decent care se inghesuiau sa primeasca mult-ravnita portie de fasole. Tristul adevar e ca romanul e obisnuit sa primeasca absolut orice, daca e pe de-a moaca.
Si mai e ceva. Inca un aspect. A fi patriot (sau nationalist) inseamna in zilele noastre ceva extremist, cumva. Esti etichetat imediat drept extremist daca ai o pozitie radicala in ce priveste tara ta. La fel cum, daca esti un bun crestin, risti sa fii catalogat drept fanatic religios. Ar trebui ca fiecare dintre noi sa incerce sa fie nationalist fara sa se gandeasca la faptul ca ar putea trece drept extremist.
Laszlo Tokes e de parere ca 1 Decembrie este o zi de doliu pentru maghiari pentru ca, dupa cum considera el, atunci le-a fost furat Ardealul maghiarilor. Am vizitat Ardealul in zona lui secuiasca, si mi-a placut foarte mult. Maghiarii nostri din Ardeal sunt de-ai nostri, sunt ca oltenii sau ca moldovenii ori banatenii. Secuii sunt oameni civilizati si cu bun simt. Sunt ai nostri si ii respectam. Isi aduc si ei din plin aportul la cultura romaneasca. Dar sunt ai Romaniei. Nu ai Ungariei.
Am vrut sa scriu aceste impresii chiar pe 1 Decembrie. Dar am vrut sa treaca ziua sarbatorii romanesti pentru a vedea cum sarbatoreste romanul. Astept ziua cand romanii se vor bucura de ziua lor numai si numai din spirit patriotic, si atat.

3 gânduri despre „Patriotism. Despre el.

  1. Pai s-a schimbat si tara.Nu mai e aia din anii 90.Multa vulgaritate,clasa politica e varza,corupta,implicata in scandaluri.Ce sa iubesc?Plaiurile mioritice?ok.Dar in rest?Din tot petrolul care a tranzitat Romania,doar o treime a fost accizat.Iar eu sunt luat la cariceala pt o datorie de 5000 de euro la stat.Pe cine sa iubesc?Mama,sotia,frati-mio…da…dar i-as lua cu min e si as pleca afara.Traim intr-o tara care nu ne iubeste decat daca platim taxe.Cum se numeste o persoana care te iubeste pt banii tai?Niciun caz patriot.Stau aici si \astept sa se sccimbe clasa politica,sa pot deveni si eu patriot.Ca am dragoste in mine…

  2. Dumnezeu iti da, dar nu iti baga in traista. Cam asa se defineste si poporul roman. Cel-de-sus ne-a dat de toate, dar n-am stiut sa valorificam.

  3. in 1990 Romania avea zero datorii, cu o rezerva valutara de miliarde de dolari. Toate tarile din fostul bloc comunist inclusiv URSS erau falimentare sau pline de datorii, Romania era ca o mare putere economica financiara in devenire . Azi e pe calea foamei si a pieiri!..Cu alte cuvinte cum ar fi spus Eminescu: O esti frumos cum numa-n vis, Un inger se arata, dar eu pe calea ce-ai deschis N-oi merge niciodata…De la „revolutie” suntem toti ( mai mult sau mai putin )complici a tot ce a urmat. Nu exista inocenti, doar diverse grade de culpa. Am contribuit(direct sau indirect) dand apa la moara ori lasand frau liber sabotorilor de tara .Acum ne plangem de mila… Muntii nostrii aur porta, Noi cersim din poarta-n poarta! Ignoranta in meandrele politice si foamea de libertate(ma refer la mine, si ca mine mult prea multi) ne-au fost fatale!Doar atenuante nicidecum scuzante justificative (sa ne spalam pe maini ca Pilat)azi cand multumita votului ori si mai rau,datorita refuzului de a vota,ne-am procopsit cu un guvern ce-a pus tara in genunchi. Imi iubesc neamul si tara din toata inima mea de morosanca!!! In Maramures este o vorba care zice: Nu mor caii cand vreu canii , nici canii cand vreu stapanii! Cam atat am vrut sa apun, sa-mi fie cu iertare eventualele erori si greseli. S-auzim numai de bine !Toate cele bune la toti, si cum se zice pe la noi,Dumnezau va-mburde-n rai! 🙂

Tu ce părere ai?

