Reduceri si gratuitati R.A.T.B.


Deci, intr-un fel, tot despre Bucuresti e vorba. Dar fratii si surorile regiei autonome locale de transport sunt prin toata tara. E pe undeva vreo societate de transport local care sa n-acorde facilitati pensionarilor, elevilor si studentilor.
Poate c-or fi. Pe unde, astept lamuriri de la cei de prin tara. Eu, cand am fost in Brasov acu’ vreo doi ani (sau trei) si mi-am cumparat bilet, am citit pe geamul chioscului de bilete ca pensionarii au gratuitate doar intre anumite ore in timpul saptamanii, si ceva de genul sambata si duminica.
La noi, la Bucuresti, e moca pentru toata lumea. Pensionari, elevi, studenti. Elevii si studentii isi cumpara abonament la jumate, dupa care deconteaza ce-a ramas la unitatile de invatamant. Pensionarii, in schimb, merg cu cuponul de pensie. Alta e ideea mea, insa.
Stiu c-o sa ziceti ca poate si eu am parinti pensionari. Am. Amandoi sunt pensionari. Dar si lor le zic acelasi lucru: plimbati-va, mai nene, mai putin, ca s-au umplut tramvaiele, troleele si autobuzele de fani Gerovital. Cel putin in Bucuresti, mosii si babele sunt cranceni. Se inhesuie la urcare, folosindu-si intreg arsenalul din dotare: coate, maini, sacose de rafie, fie ele pline sau goale. Si pe cat ii vezi de batrani, sa-i vezi cand un ochesc un loc ce sprint trag, de-i fac otita si lui Carl Lewis cand se dopa el mai tare. Am surprins o faza, mai demult, in tramvaiul 19, unde doi mosi s-au asezat in acelasi timp pe un scaun. Evident, al doilea a aterizat in poala primului.
Sa nu-mi ziceti ca nu sunt uman, dar ceva trebuie facut. Ca-i stiut ca daca-i dai romanului un deget, iti ia toata mana. N-ai loc de ei la nicio ora: de dimineata de la ora plecatului la servici, pana seara tarziu, bananaie prin oras: ba pe la piata, ba sa caste gura prin magazine, si asta zilnic. Cunosc un domn in varsta, simpatic de altfel, care mi-a marturisit ca are, n-are treaba, merge zilnic in piata la Moghioros.
Nu zic sa li se anuleze aceasta facilitate, e atat de greu in ziua de azi sa-ti duci traiul, mai ales pentru cei iesiti la pensie, incat e de-a dreptul sadic sa le iei acest drept. Dar o reglementare tot trebuie facuta. Sa aiba dreptul intre niste intervale orare, ar fi o solutie, cum am scris mai sus ca era o data in Brasov. Alta ar fi sa li se acorde pe un card magnetic, cum am si eu, un numar lunar limitat de calatorii, sa zicem 30, adica 15 dus-intors. Pentru ca eu, (si sunt multi ca mine) nu consider corect sa ma inghesui in autobuz si sa mai fiu si apostrofat cu manie proletara ca nu cedez locul, atata timp cat platesc 50 de lei abonament pe toate liniile, lunar, si asta de ani buni. In Constanta stiu ca sare de 100 de lei.
E greu din punct de vedere politic sa faci o taiere din asta, ca primar. Daca o spui in campanie, nu pupi vot, daca o faci dupa ce ai fost ales, n-o sa mai pupi alt mandat. Se stie ca pensionarii sunt votantii cei mai constiinciosi din Romania si votul lor a fost determinant la fiecare tur de scrutin. Dar daca vrem trai civilizat, trebuie facut ceva. Sa fie si ei in continuare protejati, dar si noi sa mergem decent cu RATB-ul, cat si bugetul local sa incaseze mai multi bani.
Si inca ceva. Peste tot se dau subventii peste subventii, gratuitati si decontari. De la transport, pana la caldura, gaze si curent. E si asta o forma de umilinta practicata de guvernanti. Pe principiul „Da-i cu taraita, ca sa se bucure omul de fiecare data cand ii intinzi cate ceva”, romanul se bucura si la cativa lei in ideea ca „uite domne, astia ne da”. Daca tara ar duce-o bine si ar fi salarii indestulatoare si pensii decenta, n-ar mai cere nimeni pomeni, si fiecare si-ar plati ce se cuvine platit. Dar asa romanul n-ar mai putea fi controlat cu mici mizilicuri, ar fi independent in gandire datorita portofelului, si ar judeca mult mai coerent cand ar pune stampila. Se pare ca despre asta e vorba.

Tu ce părere ai?

