Dăm mită?


Despre mită, despre şpagă aş vrea să discutam. Nu, staţi liniştiţi, nu sunt vreun agent secret, vreun miliţian transformat în blogher sub acoperire. Sunt curios ce credeţi voi, cei ce citiţi aceste rânduri despre felul în care dăm şpagă, cum o facem, dacă am dat vreodată şpagă şi despre moralitatea acestei fapte. Şi nu, nu vorbesc în niciun caz despre bacşişul dat ospătarului, frizerului sau cel lăsat la magazin.
Să încep eu. N-am prea dat mită, pentru că nu concep să dau mită pentru ceva ce aş putea face cu forţe proprii. Cu alte cuvinte, multumesc lui Doamne-Doamne că pot face destule lucruri fără să mânjesc pe cineva. Nu îmi place să dau şpagă la doctor, nici nu prea ştiu cum s-o fac. Nu dau şpagă la testul psihotehnic pe care îl fac pentru servici, periodic. Consider că, fără a fi lipsit de modestie, pot trece un astfel de test prin forţele proprii.
N-am dat mită nici pentru permisul de conducere. Nici instructorului care m-a ghidonat, nici la analizele medicale si testul psiho premergător, cu atât mai puţin la examen.
Dar tot am dat mită. Ca să nu fac armata. Nu vă grăbiţi să mă înjurati, era pur şi simplu pentru faptul că, dacă mă luau în armată, pierdeam serviciul, pentru că aveam contract pe durată determinată, şi înapoi nu mai pupam.
Voi ce aveţi de zis în legătură cu toate acestea?

11 gânduri despre „Dăm mită?

  1. Ciudat, dar cam acelasi lucru pe care l-ai zis si tu il pot spune si eu despre mine. Chiar ma mir ca cineva, pe lumea asta, simte ca jigneste pe ceilalti daca le da mita. Chiar ma mir! Cu diferenta minora ca eu am facut armata (pe vremea mea era obligatoriu si chiar era greu de scapat de ea), insa pentru mine a fost o experienta utila pe care chiar am dorit-o.

    Stii ce este interesant? Ceea ce mi se pare mie interesant e ca am supravietuit si fara spaga! Deci merge! Si nu sunt singurul, mai esti si tu!

  2. mai nu mai daaaaa…nici o pisica!
    anyway,,,eu zic sa nu mai zici la nimeni ca ai luat pisica si ai dat-o ca sa nu mai faci armata…:P

  3. Eu n-am dat spaga, au dat ai mei pentru mine in cateva ocazii, la doctori. Sincer, nu pot sa fac asa ceva, imi este rusine de mine si de gest in sine. Mi se pare inutil, pentru ca eu oricum platesc un serviciu, sau omul oricum ia salariu pentru serviciul pe care mi-l face.
    Spaga/mita exista dintotdeauna, peste tot, insa la noi a capatat proportii neasteptate in ultima vreme, mai ales motivata (sau prost-argumentata) de salariile mici.
    De primit nu a fost cazul la mine, pentru ca meseria mea nu e de asa natura, insa stiu sigur ca m-as simti extraordinar de prost in momentul respectiv; prefer sa nu fiu pusa niciodata in situatia asta.

    In concluzie … dezavuez! 🙂

  4. @Mircea: nu pot sa dau spaga, nu stiu cum e si nici nu vrerau sa invat. Bineinteles ca m-am descurcat pana acum, nu vreau sa dau spaga cuiva care e deja platit pentru asta; @Maya: ai dreptate, cineva care deja al uat bani pentru ce profeseaza nu mai trebuie remunerat suplimentar
    @dd: asa e, am dat pisica, nu ce am zis :))

  5. Recunosc am dat la doctor,de fapt era doctora pentru mine si a fost bine…daca se poate spune asa!
    Si am dat inca odata la un doctor ,ptr. tatal meu …si degeaba…nu s/a mai putut face nimic ,dar banii ii lua…creindune iluzii…

    • Pentru a salva viata tatalui meu am dat bani unui doctor de la Sp. Fundeni, dar n-au fost multi si mi-as fi dat toata averea, daca as fi avut-o pentru a-i multumi. Nu mi-a cerut, ba chiar a spus ca daca vreau, sa-i dau dupa operatie, dar facea mult mai mult. Pentru acesti oameni merita sa faci orice. Dar tot in acelasi context cu tatal meu, un individ din salon cu el fusese operat si i se facuse anus contra naturii, iar apoi fusese chemat sa i-l puna la loc de alt doctor, un macelar pe care am vrut sa-l bat pe holurile spitalului pentru ca imi interzicea accesul in salon, dar in acelasi timp tata avea probleme si nici asistentele nu se ocupau de el. Le-am strigat atunci si de spaga, si de toate alea, si doar cu batengarzii m-au potolit. Deci, doctori si macelari. Pentru unii merita sa dai spaga, dar de fapt eu nu consider ca am dat spaga, ci doar un fel de multumire, dar altii, desi stiu ca pacientul nu mai are zile, il opereaza ca sa mai ia un ban de la rudele lui.

    • Daca te referi la doctorul tatalui meu, nu simt niciun fel de rusine, si niciun fel de regret E un om si un medic deosebit respectivul, iar tatal meu dupa 6 ani de la extirparea stomacului se simte bine, si imi doresc sa fie la fel si in continuare.

Tu ce părere ai?

