Adevăr sau minciună


Câteodată, a spune sau a afla adevărul nu aduce decât durere şi supărare. Crudul adevăr doare de multe ori, dar noi ce facem? Mergem pe drumul lui, sau încercăm să-l ocolim cu denaturare?

A spune verde în faţă nu e apanajul oricui. Ci doar al celor curajoşi. A spune ce gândeşti îţi poate atrage de asemenea multe buclucuri. Adevărul deranjează, iar a-i spune cuiva părerea sinceră despre el (ea) îţi poate aduce neplăceri. Dacă alegi să spui unui bun prieten că soţia îl înşeală te poţi aştepta să nu te creadă, ba chiar respectivul poate crede că umbli cu lucruri necurate, şi în felul ăsta poţi pierde o prietenie.

Între adevăr şi minciună există o cale de mijloc. Diplomaţia. Nu mă refer la diplomaţia de stat, ci la abilitatea de a comunica cu băgare de seamă. Poţi alege să comunici cuiva un lucru fără a-l deranja, pe căi ocolitoare. Dar a fi diplomat în exprimare nu e pentru oricine. Îţi trebuie ceva experienţă în discurs pentru asta. Ştiindu-te diplomat în exprimarea orală, poţi acum să-i dai vestea cea proastă prietenului, tău, dar fără a-l leza în vreun fel şi fără a te pune pe tine în pericol.

Diplomaţia e buna în orice tip de interacţiune umana. În orice tip de colectivitate. Şi în relaţiile intime, şi la şcoală, şi la serviciu. Dar câteodată parcă tot simţi nevoia să spui direct adevărul cuiva. Măcar pentru a te răcori, şi tot e nevoie

8 gânduri despre „Adevăr sau minciună

  1. Adevarul este important, insa nu oricine poate sa-l accepte (sau macar sa-l auda, mai ales in public). De aceea e nevoie de putina intelepciune (diplomatie) cand e vorbe despre cei din exteriorul tau. Important e doar un singur lucru, din punctul meu de vedere: sa nu te minti pe tine insuti (se poate ajunge aici, daca minti din „orice pozitie”.

    • E important sa crezi in ceea ce spui, tocmai de aceea trebuie sa fii stapan pe tine, si chiar daca folosesti cuvinte mestesugite esenta sa fi tot timpul adevarul.

  2. Oamenii nu suporta adevarul despre ei. Suporta bine adevarurile altora, dar pe-ale lor, ba. Insa nici minciuna nu e o alternativa.
    Personal, accept adevarul despre mine, insa in cazul celor din jur prefer cuvintele mestesugite dar adevarate… pentru ca nu pot minti.

    • Sunt de acord cu tine, in ce-i priveste pe cei din jur. Totdeauna prefer sa fiu diplomat. Si sunt de acord cu adevarul despre mine insumi, imi sunt cel mai aspru critic.

  3. Of…un subiect care pe mine ma doare personal…drept care am sa scriu aici povestea vietii mele, astfel incat sa fie de invatatura copiilor care nu asculta de parinti !

    Eu provin dintr-o familie de diplomati profesionisti si, din pacate, m-am nascut prematur cu anumite deficite neurologice (defect de procesare lingvistica centrala auditiva, ADHD, si, din cauza lor, diverse grade de Learning Disabilities), care mie personal mi-au stanjenit progresul in stapanirea acestui domeniu, cel al Diplomatiei, (deoarece, din cauza lor, sunt/ma comport mai indiferent, impulsiv, nesimtit, si primitiv decat media), plus mi-au creat o predispozitie/substrat pentru tulburari de personalitate de tip cluster B (in principal narcisist, dar si un pic isteric- deoarece, printr-un alt accident intamplator din timpul combinatiilor cromozomiale ale gametilor parintilor mei biologici in timpul conceptiei mele neplanificate, insa dorite, mai ales de tata, dupa cum mi s-a povestit, care au condus, printre alte posibile deficite cerebrale structurale, probabil, inca ipotetic neconfirmat stiintific, si la niste tulburari de senzitivitate al unor receptori celulari din creierul meu in plina formare embriologica in utero pentru anumite substante biochimice importante in timpul dezvoltarii fetilor de tip XY, printre care si eu, m-am nascut si homosexual- plus si un pic antisocial, din cauza grelei mosteniri a mediului geografic si social unde m-am nascut, la periferia balcanilor, care a influentat in mod negativ posibilitatea progresului meu pe scara dezvoltarii caracterului meu moral), plus cu un risc crescut pentru dezvoltarea ulterioara a unor addictii, (dintre care, din fericire, tot din cauza mediului geografic si social istoric si politic unde si cand m-am nascut si ulterior am crescut, in principal datorita contributiei muncii constiincioase a tuturor lucratorilor MAI, colegii si colaboratorii membrilor familiei mele din MAE, eu, personal, am fost, din fericire, ferit de una din cele mai periculoase dintre ele, cea de crack-cocaina).

    Din cauza incapatanarii mele bazate pe substratul neurologic si de mediu de dezvoltare descris mai sus, dar si pe faptul ca am fost copil unic inevitabil deosebit de rasfatat si privilegiat, dar si bazat pe considerente etice personale, deoarece pana si eu imi recunosteam limitatiile si lipsa de talent pentru activitatile Diplomatice, in special pentru comunicatiile de tip Diplomatic orale si scrise, eu m-am decis ulterior sa ma las de ASE, unde totusi reusisem sa intru in ciuda deficitelor mele la invatatura, si unde ma incuraja intreaga familie sa persist in a-mi completa studiile, doar doar oi urma si eu pe parintii si bunicii mei in cariera Diplomatica, (in cazul meu fiind deja evaluat si recomandat in mod cu totul realist de catre intreaga mea familie ca Serviciul de Protocol ar fi cel mai potrivit si mai accesibil capacitatilor mele reale).

    Dar am gresit ca nu i-am ascultat pe parintii mei si nici pe bunici si nici pe unchii care-mi ziceau numai de bine si puteau sa-mi ofere si pilele intotdeauna necesare intrarii intr-o cariera Diplomatica, (in orice tara democratica si civilizata din lume), si, uite asa, din cauza nesabuintei mele, si a unei chemari bazate total hormonal-emotiv care a survenit cand aveam 13 ani, (cea catre cariera de functionar birocrat simplu pentru servicii de curatenie, intretinere, reparatii, si securitate), am ajuns acum, (in loc de Diplomat autentic posesor de imunitate si de pasaport cu coperti negre, si cu acces la punga de curier diplomatic, care ar fi putut corespunde MULT mai bine si mai usor inclinatiilor mele naturale), MAI RAU: functionar birocrat de corporatie publica subventionata de stat, cu pasaport simplu supus susceptibil oricaror controale de securitate oriunde ma deplasez, cu bariere aproape insurmontabile pentru hranirea addictiei mele, si inca si in Scandinavia, unde Diplomatia are radacini istorice adanci din perioada de dominanta a Regatului Suediei, si se afla in prezent la un nivel atat de inalt rafinat impusa si prezenta in relatiile dintre functionarii birocrati, incat in fiecare zi plec cu stomacul ghem de nervi la serviciu si ma intorc acasa suparat pe propria mea incompetenta.

    Nu era mai usor si mai bine sa-i fi ascultat pe parintii mei si sa fi devenit Diplomat adevarat, domeniu in care totusi iti mai permiti niste libertati si ai si un grad de imunitate in fata diverselor raspunderi fata de societate decat sa fi devenit functionar simplu si sa ma chinui in halul asta, zi de zi ?

  4. P.S. Am uitat sa mentionez si de trasatura mea de lasitate si de adversitate fata de risc care poate ca o fi fost buna sa ma fi ferit de a deveni cartofor si jucator la ruleta, insa nu m-a ferit de alta greseala morala a vietii mele fata de patria in care m-am nascut, cea cand, dupa teribilele atacuri din septembrie 2001, m-am decis sa parasesc si training-ul de Ofiter militar, care imi fusese oferit cu generozitate ca o a doua sansa de recuperare morala si de serviciu comunitar dupa ce am fost arestat o data din cauza unui incident de comportament antisocial.

  5. Grea problema cu adevarul asta. Uneori, in locul sau e de preferat minciuna, pe post de amanare. Dar asta pe termen scurt. Pe termen lung, el tot iese la iveala. Si daca e sa doara, nici diplomatia nu ajuta prea mult.

    • Diplomatia ajuta doar din prina. Daca deja ai lansat minciunica e greu s-o scoti la capat, chiar folosind vorbe mestesugite.

Tu ce părere ai?

