Reclame agasante


Prea se exagerează cu reclamele. Se ştie că tot ce e promovat în exces e prost calitativ ori nociv. Un produs bun se vinde şi singur. Astea ar fi coordonatele publicităţii prin toată lumea, nu doar la noi.

Şi totuşi de ce se face publicitate? Pentru că producătorii au nevoie ca produsul să fie popularizat, ca lumea să afle de el şi să-l cumpere. Apoi, dacă vor considera necesară folosirea acelui produs în continuare, îl vor cumpăra din nou. Şi tot aşa. Dar… Un produs, odată apărut pe piaţă, dacă este de calitate şi cumpărătorii constată asta din prima, se va vinde apoi fără rezerve. Unui produs prost însă, i se va face reclamă mereu şi mereu, pentru ca publicului să i se inducă ideea că e bun.

De ce la Coca-Cola se face reclamă de vreo sută de ani? De bună ce e, nu? La fel şi cu Pepsi, chipsurile atât de nocive şi nesănătoase, şi în general, toate dulciurile sau chestiile de ronţăit au nevoie de reclamă permanentă pentru a se vinde. Nu mai vorbesc de mesajele subliminale care se introduceau prin anii ’50, ’60 în reclame, şi poate că se mai introduc şi acum, dar poate ceva mai subtil, astfel încât doar creierul şi nu ochiul să le perceapă.

Iar o să ziceţi că sunt nostalgic, dar poate că pe timpul comunismului eram mai feriţi de prosteala asta ce se numeşte publicitate. De toate produsele aşa-zise naturale, tradiţionale, ecologice care nu sunt deloc aşa cum sunt prezentate. Ni s-a indus ideea, cum bine zicea Mircea Vlăduţ în articolul lui, că orice produs căruia i se face reclamă trebuie cumpărat. Am ajuns, ca roboţii, să ne încredem în orice produs căruia i se face publicitate, pe principiul că e bun. De fapt ar trebui să începem să raţionăm. Să discernem care e bun şi care nu. Şi dacă s-ar putea, să cumpărăm măcar de mâncare, de pe la ţară, ce e crescut în curtea omului şi mai puţin ce e produs pe bandă.

Anunțuri

19 gânduri despre „Reclame agasante

  1. Bine zis. Unele reclame sunt facute pe principiul „sa prostim poporul cu televizorul” si chiar au efect. La noi functioneaza spiritul de turma, e suficient sa cumpere unul si sa raspandeasca zvonul

  2. Reclamele se bazezea pe principiul de manipulare media prin care in mintea noastra se induce o idee de care chipurile am avea nevoie si pe care o reproducem masinal si inconstient in diverse alte situatii,
    De aceea se intrerup si filmele,stirile,ori emisiile importante,pentru ca tara ne vrea prosti
    Reclama=manipulare si nu mai e egal cu promovare

    • Pai de-aia si eu, cum incepe publicitate, mut postul. Chiar si la reclamele haioase. Ce, daca aia din reclama la coniacul Unirea sunt haiosi, trebuie sa beau spirt dintr-ala ordinar?
      Daca am nevoie sa cumpar ceva bun caut pe internet si ma duc direct la sursa, nu urmaresc calupuri de reclame pentru asta.

  3. S-a impamantenit ideea ca „reclama-i sufletul comertului”, ceea ce nu e gresit, dar… foamea de bani e mare. Cu cat mai multi banuti in conturi, cu atat mai bine. Nu conteaza ce vinzi, bani sa iasa!
    Eu nu ma mai uit la tv, dar fetita mea are cateva seriale de desene animate preferate, intrerupte, bineinteles, de reclame. Reclame la dulciuri, mancare, scutece, jucarii care mai de care mai stupide, si multe altele. Incerc sa-i explic fetitei ca nu toate reclamele sunt bune, si de ce nu, si evit sa cumpar ceva vazut la o reclama tv (pentru ca uneori cere).
    Am scris mult. Ceea ce voiam sa spun era ca, putem alege sa nu ne lasam prostiti de mirajul publicitatii repetitive. Depinde de fiecare cum gandeste.

    • Poti sa scrii cat de mult vrei tu :), esti binevenita oricand sa-ti exprimi parerea, caci ai o gandire sanatoasa. Asa este, reclamele la tot felul de jucarii sau obiecte ce-ar putea atrage copiii sunt tare daunatoare, cel putin buzunarului parintilor. Stii cu siguranta mai bine ca mine ca o jucarie nu prezita interes pentru prea mult timp, caci copilul se plictiseste si vrea alta. Pe timpul nostru nu erau chiar pe toate drumurile jucariile, dar ce ajungea la noi de afara si chiar si ce se producea pe la noi era de o calitae mult mai buna decat chinezismele ordinare care ne-au invadat.

  4. Sunt de acord cu tine când afirmi că un produs bun se vinde singur. Dar dacă despre acel produs nu ştie decât o mână de oameni, chiar dacă produsul este extraordinar?

    • Pai nu am zis ca doresc interzicerea reclamelor. E bine, pentru inceput, sa se faca publicitate pentru ca lumea sa aiba acces la acel produs, sa afle ca exista. Dupa aceea, daca produsul e de calitate, nu va mai fi nevoie de reclama, iar firma producatoare isi va economisi banii de publicitate, iar clientii vor fi multumiti si nici nu vor mai fi stresati cu publicitatea in exces.

      • Trebuie sa mai tii cont de inca un aspect: cel financiar. La companiile foarte mari, cum este si Coca-Cola, cel pe care l-ai dat exemplu, se deduc niste foarte multi bani din impozitele pe profit redirectionandu-i catre departamentul de marketing. Si daca marketingul lor are o caruta de parale care trebuie cheltuiti, normal ca ne agaseaza noua retina si urechea cu tot soiul de spoturi publicitare.

      • Da, dar ei trebuie sa mentina atentia publicului in mod permanent, acum ca fac de atatia zeci de ani reclama. Daca n-ar mai face reclama, lumea ar crede ca au o problema. Mai bine bem un sprit decat cola, asta-i clar.

      • De la primavara o sa-mi cresc niste pui de curcan, si niste gaini pe care sa le tai toamna, sau cand e nevoie. La socri la tara. Asta ca sa nu mai mancam puiul cu chimicale, ingrasaminte si antibiotice de la avicolele lu peste.

  5. Cel mai mult mi-a placut din articol chestia cu „sa cumparam ce e crescut in curtea omului”. Pe bune, e o diferenta foarte mare intre produsele taranesti si cele „de pe banda”. In plus fata de asta, ajutam agricultura romaneasca. Pe taranul român. Pe român. Pe noi.

    • Mi-ai dat o idee: nimeni nu face reclama la porcul din curtea lui Gigel. Dar ce carnati iese din el!! La nici un fel de produse taranesti nu se face reclama decat asa, pe la prezentari, festivitati… Cu toate astea, mare parte din ele se vand, chiar daca cu preturi mai mici decat cele la care se face reclama (si care sunt proaste). Deci – produsele bune se vand singure, cum ai spus tu. Macar partial si tot e adevarat.

    • Ma gandeam c-o sa-ti placa bucata asta. Ai dreptate in tot ce spui, incat nu mai am nimic de adaugat 🙂

  6. Pt. cine are chef de 3 ore de film documentar, am dat un link pe blogul lui Mircea Vladut sub acel topic la un documentar de la BBC despre dezvoltarea reclamelor in secolul XX: cui ii e lene acum sa mai dea un click acolo, poate gasi acel documentar si intreg si pe bucati pe YouTube si se cheama ” The Century of the Self”…pentru cei mai lenesi, ideea principala cf. BBC 2002, este ca putem da cu totii vina linistiti pe dublul nepot (prin mama sora si prin tata cumnat) al lui Sigmund Freud, dl. Edward Bernays, considerat tatal PR-ului si advertising-ului american, dar sa stiti ca eu am descoperit de pe wikipedia, ca dl. Bernays nu s-a inspirat numai din ideile unchiului sau, ci si din ideile britanicului W. Trotter originar din Gloucestershire, si francezului G. Le Bon, originar de langa Chartres din departamentul Eure & Loir, deci va rog sa nu dati vina doar pe vienezii austrieci (fam. Freud) si hamburghezii nemti (fam. Bernays) !

  7. Pe mine ma agaseaza nu doar cele de la tv ci si cele care ti se baga in nas pe net. deschizi o pagina, doua secunde apuci sa vezi titlul articolului, apoi se deschide o reclama tampita fix peste continutul articolului si x-ul de inchidere a ei parca nu-i de gasit.

    • Măi drăguţă, aicea îţi recomand cu căldură să foloseşti ca browser Mozilla, la care poti gasi ca add-on „AdBlock”, care e sfant in blocarea tuturor reclamelor şi bannerelor nedorite.

      • Te duci la tools/addons/get addons si cauti adblock plus. Il instalezi, restartezi Mozilla si gata! Dupa aia, blochezi orice apare si nu iti convine pe vreo pagina: reclame, poze cu publicitate, sau bannere.

Tu ce părere ai?

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s