Publicul media e needucat


Nu mai ştim să citim ceva bun, să căutăm un post de radio cu muzică frumoasă, să urmărim o emisie bună la televizor. Totul se ia de-a gata, fără a analiza calitatea materialului media.

E drept, la radio, de exemplu sunt destui fani fideli unei anume staţii radio. Cei mai mulţi din câţi ştiu eu preferă posturile cu muzică veche şi bună: Magic FM, Romantic, Gold FM. Foarte mulţi ascultă de-o viaţă RRA – România Actualităţi, dar din păcate sunt şi destui (nu printre cunoştinţele mele, ce-i drept) care găsesc câte ceva amuzant în glumele obosite ale lui Buzdu şi Morar, deci ascultă RadioZu.

La capitolul televiziuni, arareori găseşti vrei emisiune de cultură, ceva pentru suflet. Aici tot TVR se descurcă mai bine, prin TVR Cultural, ori TVR 2 sau 3. Îm rest, dacă ProTV a ajuns să manelizeze până şi imnul naţional, şi fac pariu că multora le-a plăcut, nu mai e nimic de adăugat. La showuri de televiziune însă, tot ProTV e mai bun, alături de TVR, ţigănisme cum vezi la Canal D ori Naţional Tv neintrând în calcul pentru un om cu capul pe umeri. Antenele mai au de învăţat, şi chiar acum, din confruntarea evident inegală dintre „Vocea României” şi Ics Factori.

Urmează ziarele la dat socoteală. I-am ajuns repede din urmă pe englezi cu al lor iubit The Sun, care repede a făcut puricei pe la noi cu Libertatea, Cancan şi Click. Obişnuiam să citesc, şi chiar să cumpăr Caţavencu cel original, dar de la marea schismă caţavenciană am renunţat, fiindcă valorile s-au împărţit. Pentru cei mai culţi, sau cei dornici de propoziţii fără bârfe, mondenităţi ori greşeli gramaticale, Dilema Veche se încăpăţânează să nu lase procentul şi-aşa mic de oameni citiţi fără lectura preferată.

Concluzia e că românul consumă media la întâmplare, influenţat de anturaj, şi cam în funcţie de ce cred alţii, adică exact ca la vot, atunci când tot românul votează candidatul cu şansele cele mai mari. E preferat produsul media cel mai bombastic, cât mai ţipător şi care dă bine la marea masă. De români verzi.

14 gânduri despre „Publicul media e needucat

      • Nu știu cât de mulți și, mai ales, necăjiți sunt cei pe care-i reprezinți tu. Dar cu siguranță sunt săraci cu duhul. Consumul la întâmplare de media, cum zici tu, este practicat de persoane care nu au la bază educație culturală, monșer. Și aici nu mă refer neapărat că trebuie să citești Kafka, Joyce, Hemingway sau Herta Muller ca să poți discerne ce media să consumi și ce nu. Nici pe departe. E vorba de acea educație culturală care te face să-ți descoperi gusturile și afinitățile. La ce idei și concepte vibrezi sufletește și la ce nu. E vorba de discernământul acela care devine logic și natural atunci când începi să generezi idei și concepte la rândul tău, după ce ai asimilat ideile și conceptele altora. În plus, radioul și televiziunea nu prea sunt repere pentru culturalizare. Încearcă și tu o bibliotecă ( e gratis, deci pentru cei mulți și necăjiți), un teatru, o operă, ceva. Și vezi că au mai fost unii de-a lungul istoriei care au vorbit în numele celor mulți și necăjiți. Nu au sfârșit-o prea bine.

      • Ce-mi plac mie astia ca tine care-si dau cu parerea dar, mai ales, recomanda biblioteci spre a fi studiate, si autori cu nume cunoscute chiar si de manelisti, pentru a da bine la public. Te sfatuiesc ca pe viitor, daca nu ai ceva consistent de spus sa te abtii.

  1. Bine ai zis cu televiziunile… nimic pe nicaieri. La toate emisiunile daca nu se cearta „asistentele” cu amantele iubitilor lor celebrii, cu siguranta sunt invitate 5-6 vrajitoare sa povesteasca ce-au facut cu chilotii lui Pepe. E o prostituie maxima la TV, dar nici cu ziarele nu mi-e jena. Exact ca la tv, in toate ziarele vezi aceleasi titluri si subiecte neimportante. Aceleasi fete despuiate pe pagina a 3-a sau a 5-a, aceleasi anunturi in rubrica specifica cu textul „domnisoara dragutza ofer companie unui domn generos”. La mine TV sta blocat pe cele 5-6 canale discovery iar pe ziare nu are rost sa dau banii pentru ca… nu are rost

    • Nici eu nu dau bani pe ziare ca am net, deci… Despre curvasaraia de pe la teveuri am mai scris cu totii, cred, si cu alte ocazii. SI eu frecventez zilnic toate Discovery-urile, National Geo si cam tot ce misca in materie de posturi stiintifice. Dar putem, evident, sa ne refugiem in biblioteci, arzand televizoarele si aruncand aparatele radio de la etajele superioare. Ma duc sa beau o bere la PET in sala Operei. M-or primi?

  2. Eu nu ascult radio decat foarte rar in masina, si atunci Tragic, pardon Magic FM, si Europa FM, ca au muzica mai veche, si mai pe gustul meu. La televizor se stie deja ca nu ma uit, dar imi aduc aminte niste franturi din emisiuni de genul Nora pentru mama sau alte ineptii cu romani care se vand pentru 100 de euro, sa le faca audienta celor de la ProTv sau OTv sau mai stiu eu ce.
    Ziare nu am cumparat niciodata, ca nu m-au pasionat stirile si Catavencu nu prea mi-a placut, ca politica nu face obiectul intereselor mele. Ziare online am citit o perioada foarte scurta, deci nesemnificativa experienta. Stiri aflu de la tine si de la Mircea, sau eventual alte surse din blogosfera.
    Asadar, eu nu ma pun la socoteala in publicul media. 😛

    P.S. : Era o vreme cand ma uitam mult pe Euforia TV (intr-o vacanta de vara), ca aveau multe emisiuni despre moda, make up si stil; alea erau super ok.

    • Sa inteleg ca eu si Mircea facem pe ziarul si pe televizorul cu tine 🙂 Stiu ca nu urmaresti tv, esti foarte privilegiata din punctul asta de vedere. Alea cu Nora pentru mama sau curva pentru tata sunt preferatele mele 😀

  3. Dupa parerea mea rolul educativ principal al mass-mediei din zilele noastre nu este neaparat cel al educatiei culturale, desi, desigur, ca este si aceea bine venita, dar e, in mod realist destul de rara la mai toate mass-mediile moderne in afara de revistele cu specific cultural care se adreseaza unei audiente specifice si mai restranse. Rolul cel mai important sta in educatia civica si in educatia despre ideile principale ale cunosterii umane care chiar ca se dezvolta in mod vertiginos si supraspecializat in ultimii 200 de ani, opricat ar opina dl. Chomsky ca nu s-a inventat mai nimic deosebit in acesta perioada. Nu s-o fi inventat, dar de clarificat si reconfirmat in mod mai credibil prin valid prin medtode cat de cat coerente si credibile si verificabile si ele, asta, dupa parerea mea s-a facut din belsug. Si eu cred ca e important ca publicul general din Romania sa cunoasca aceste idei principale la fel de bine cum le cunoaste, de exemplu, publicul american, desi pare oarecum contraintuitiv, deoarece in multe parti din lume americanii sunt cainati ca „prosti”.

    • E bine sa ne culturalizam de oriunde am putea, zic eu. Daca urmaresti un teatru la tv sigur nu vei trai aceleasi emotii ca in sala de spectacol, dar cu siguranta ramai cu mai mult decat daca l-ai vedea pe Capatos.

  4. Eu ma bucur nespus cand vad oameni culti si mai ales inclinati spre cultura. Ca sa nu mai vorbesc despre cei care ne educa. Acestia sunt ceva aparte, undeva deasupra natiunii si… a tuturor oamenilor, in general.

    Loopoo, mai pune si tu mana pe o carte, ca vezi cum rade lumea de tine! 🙂
    Si sa nu mai vorbesti in numele celor culti! 🙂
    Cei culti sunt multi! 🙂

    • Chiar acum ma vaoi duce la biblioteca si voie cere permisiunea de a pune mana pe toate cartile din incinta. Astfel, voi fi mult mai cult si mai destept, si nimeni, niciodata, nici macar blogherii cei mai zelosi nu vor mai putea vreodata sa spuna ca nu sunt destept :))))))))

  5. Te rog, dar lumea se culturalizeaza draga!
    Intrebam la un moment dat cateva persoane cu ce carti se mai delecteaza si ceream cateva recomandari. Intr-o clipa mi-au fost indicate cu generozitate cateva „piese de rezistenta” (dupa cum am aflat ulterior) scrise de Sandra Brown. 😆
    La tv nu ma uit.

    • Ei, m-am mai linistit. Mai ca eram pe cale sa ma sinucid din cauza bibliotecistilor astora care nu mai contenesc cu trimiterile catre biblioteci. Noua injuratura la moda se pare ca e: „Du-te-n biblioteca ma-tii”!

Tu ce părere ai?

