Î din „i” sau î din „a”?


Vrând, nevrând, am fost nevoit să scriu cu î din a prin ’95. Ni s-a spus la admiterea la liceu că e bine să scriem astfel, fiindcă aşa ni se va mări punctajul, la proba scrisă de limba română. Odată ce am început să scriu aşa, m-am şi obişnuit şi acum mi-a intrat în reflex.

Dar în presa de azi se scrie cu î din i, iar î din a e folosit doar la cuvintele român, România şi derivatele din acestea. Cum cred că e şi normal. Mi se pare că scriind cu â de câte ori întâlnim nevoia, la fiecare î adică, demonetizăm ideea de românism, fiindcă dacă nu greşesc această vocală, î-ul din a, e unică şi apare doar în alfabetul românesc.

Acum aş vrea, parcă, să revin la î din i, dar nu ştiu ce să fac. O fi bine, o fi rău? Nici dacă aş mai putea nu ştiu. Grea dilemă, tovarăşi.

5 gânduri despre „Î din „i” sau î din „a”?

  1. I din a mi se pare o prostie, ca vrem noi sa ne dam latini si de-aia. Mie nu-mi place, nu gasesc a fi corect dar il folosesc oficial ca sa nu par analfabeta. Neoficial si pentru cunoscatori scriu cu i din i.Dupa noua gramatica a academiei se scrie numai cu i din a, exaeptie facand inceputul si sfarstul cuvantului, unde se foloseste i din i.Hai ca te-am lamurit bustean, mai ales fara diacritice:)).

  2. Nu cred ca un caracter sau altul ne defineste identitatea. î din i ori î din a mi se par totuna. Daca stii sa scrii si sa citesti, ideile raman nealterate de aceasta transformare.

    Sa revin acum la î din i, după ce-am scris atata cu î din a mi s-ar parea ciudat. Dar tot asa a fost si prima data. No biggie…

  3. Citeşte discuţia lungă, dar interesantă şi documentată, de pe forumul Softpedia ca să afli adevărul despre schimbările ortografiei care au avut loc în ultimii 200 de ani.

    Aşa-zisa reformă din 1993 a fost o complicare inutilă a ortografiei, făcută contra opiniei lingviştilor, pentru că scopul ei era doar să prostească populaţia, prezentîndu-i pe academicieni ca anticomunişti, cînd de fapt ei fuseseră cele mai plecate slugi ale comuniştilor, inclusiv prin alegerea lui Nicolae şi Elena Ceauşescu ca membri ai Academiei, lucru care nu s-a mai întîmplat în nici un alt stat comunist.

    http://forum.softpedia.com/index.php?showtopic=454379

    • Şi eu sunt de părere că Academia Română de azi nu e ceea ce ar trebui să fie, de-aia mă şi gândesc la „nesupunere academică” 🙂 Mulţumesc pentru sugestie, o să citesc topicul recomandat.

Tu ce părere ai?

