A redevenit la modă să fii civilizat


Am fost acum vreo două săptămâni în Parcul Herăstrău. Lume multă, mulţi copii, naţiunea creşte. M-am simţit cumva ca în Central Park din New York, un loc unde aş vrea să ajung (mă rog, unul dintre puţinele din USA). Ceva remarcabil la prima vedere o reprezintă tăbliţele prin care cetăţenii sunt anunţaţi că se poate campa pe iarbă. În sfârşit, după lupte de generaţii, oamenii se pot bucura de ceea le-a dat Dumnezeu mai frumos: natura. Să vezi puştoaice întinse pe iarbă cu cartea în mână, să poţi simţi atingerea verdelui, să constaţi că omul se bucură de explozia primăverii e ceva deosebit.

Făcând turul întregului lac am băgat de seamă altceva, însă. E ceva ce vedem la alţii, dar la noi nu se întâmpla. Până nu de curând. După ’90 am auzit de democraţie şi am transformat acea putere din mâna poporului într-un soi de anarhie. Carevasăzică, aşa am crezut, că putem face orice, că libertatea presupune că nimeni nu te poate opri să faci ce pofteşti. Aşa că am început să dăm muzica tare, am început şi noi să plecăm „cu scârţ” de la semafor, s-au diversificat înjurăturile… Pe scurt, democraţia s-a transformat în nesimţire. Cel mai urât lucru a fost faptul că nu mai ţineam cont de reguli.

Părea la modă să faci tot ce îţi trece prin cap, în antiteză cu ce ştiai de acasă. Prostul gust, nesimţirea şi proasta creştere au cucerit România. Şi, cum românul e influenţabil, aceste metehne s-au răspândit urgent în toată ţara, la cei mai mulţi. Aşa era la modă, deci: să nu îţi pese de nimic.

După ani şi ani, vorba celor de la Compact, s-a învârtit roata. Oamenii deja merseseră prin Occident, văzuseră ce era pe acolo, şi parcă democraţiile din Vest nu prea semănau cu ce credeam noi că se numeşte aşa. Aşadar…

Ca să revin în zilele noastre, se pare că moda cu ţigănia e pe ducă. Nu am văzut nimic, dar nimic aruncat pe jos în timpul plimbării. Nici eu, nici prietenii mei. Oamenii au înţeles că a fi cu bun simţ şi civilizat e calea cea dreaptă. Curentul la modă acum e că trebuie să arunci hârtia la coş, că e musai să nu laşi PET-uri în pădure, că e necesar să atenţionzi pe cineva când acela se face că i-a scăpat o hârtie.

Se pare că e timpul ca bunele maniere să ia locul proastei creşteri. Fiindcă bag sama că a fi bine-crescut a redevenit cool.

6 gânduri despre „A redevenit la modă să fii civilizat

  1. Eu cred ca nu e chiar asa. Civilizatia nu a disparut niciodata de aici, disparuse doar spiritul civic. Nu mai era nimeni care sa le atraga atentia nesimtitilor ca nu au voie sa faca ceea ce faceau.
    Partial sunt de acord cu tine. Am inteles democratia gresit, lasandu-i pe fiecare sa faca ce-l taie capul.

Tu ce părere ai?

